تاریخ انتشار: شنبه 1403/03/12 - 08:05
کد خبر: 506564

نگاهی بر معضلات امتحانات نهایی دانش‌آموزان؛

وزارتخانه خواب/ تاوان بی‌کفایتی‌های وزارت آموزش و پرورش را چه کسی باید پرداخت کند؟

وزارتخانه خواب/ تاوان  بی‌کفایتی‌های وزارت آموزش و پرورش را چه کسی باید پرداخت کند؟

تاثیر معدل یا تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور نظام جدید برای تمامی داوطلبان گروه‌های ریاضی، تجربی و انسانی به میزان ۵۰‌درصد قطعی است. منظور از سوابق تحصیلی، معدل کتبی داوطلب است که با توجه به نمرات امتحانات نهایی محاسبه می‌شود. این تاثیر ۵۰ درصدی هم در کنکور اردیبهشت و هم در کنکور تیر‌ماه ۱۴۰۳ اعمال می‌شود.

به گزارش سرویس صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ وزارت آموزش و پرورش مدت‌ها است که با بی برنامگی و سو مدیریت درحال اداره شدن است، هرچه به زمان حال نزدیک شویم و از نمای نزدیک‌تر به نظام مسائل این وزارت خانه حیاتی نظر می‌کنیم، عمق فاجعه بیشتر نمایان می‌شود.

در تازه‌ترین اتفاقات، بی‌نظمی در سطح وسیعی از امتحانات دانش آموزان در اقسا نقاط کشور صدای بسیاری از دانش ‌آموزان و خانواده هایشان را درآورده است که در این گزارش به شرح و بسط مشکلات دانش‌آموزان خواهیم پرداخت. 

سهم امتحانات نهایی در کنکور

موضوع از آنجا نشات می‌گیرد که امسال برای نخستین بار در راستای اجرای مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، امتحانات نهایی در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم برگزار شد. طبق این مصوبه قرار است سهم امتحانات نهایی به تدریج در پذیرش دانشگاه‌ها از کنکور پیشی بگیرد و تا سال 1405 این سهم به 60 درصد و سهم کنکور به 40 درصد برسد.

امسال در نخستین گام برگزاری امتحانات نهایی در سه پایه دوره متوسطه دوم، شاهد چالش‌ها و حواشی بسیاری بودیم که نه‌تنها آرامش روانی حدود 2 میلیون دانش‌آموز به همراه خانواده‌ آنها را در حساس‌ترین ساعات و مقطع زمانی به مخاطره انداخت و باعث سرگردانی و دلنگرانی آنها شد، بلکه نشان داد، هنوز زیرساخت‌های کشور برای اجرای مصوبه کنکوری آماده نیست.

پیش از این، کارشناسان و دلسوزان نظام آموزش و پرورش بارها هشدار دادند که زیرساخت‌های وزارت آموزش و پرورش برای اجرای مصوبه کنکوری و برگزاری امتحانات نهایی در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم فراهم نیست اما مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اجرای مصوبه کنکوری اصرار داشتند؛ حتی مجلس در مصوبه‌ای، اجرای مصوبه کنکوری و تأثیر قطعی معدل در پذیرش دانشگاه‌ها را با هدف فراهم کردن زیرساخت‌ها تا سال 1406 به تأخیر انداخت اما متأسفانه این مصوبه در شورای نگهبان رد شد.

تبعات اجتماعی و امنیتی مشکلات پیش آمده در امتحانات نهایی

حتی «غلامعباس ترکی» معاون قضایی دادستان کل کشور در پیگیری حقوق عامه‌ و پیشگیری از وقوع جرم، در تاریخ 16 اردیبهشت 1403 در نامه‌ای خطاب به «رضامراد صحرایی» وزیر آموزش و پرورش نسبت به مشکلات احتمالی برگزاری امتحانات نهایی در سه پایه دوره متوسطه هشدار داد و تأکید کرد: این وضعیت علاوه بر بی‌اعتمادی و آسیب به نظام آموزشی کشور و آینده تحصیلی و علمی دانش‌آموزان، تبعات اجتماعی و امنیتی قابل توجهی را نیز برای نظام در پی خواهد داشت.

مشکلاتی که دلایل آن برای مردم توضیح داده نشد

هم‌اکنون مسئولان وزارت آموزش و پرورش به ویژه واحد فناوری و سنجش این وزارتخانه باید ضمن پاسخگویی به رسانه‌ها، دلایل ایجاد مشکلات را برای شهروندان توضیح بدهند؛ موضوعی که تا امروز اتفاق نیفتاده است و هم‌اکنون این پرسش از سوی دانش‌آموزان و والدین مطرح است که دلیل اصلی این وضعیت چیست.

مشکلات تأمین تجهیزات برای حوزه‌های امتحانات

به نظر می‌رسد در کنار مشکلات مرتبط با سایت، بخشی از مشکل هم مربوط به داوطلبانی است که برای ترمیم نمرات ثبت‌نام کرده‌اند و به دلیل فراهم بودن فرصت ثبت‌نام برای ترمیم نمرات تا روز پنجشنبه 27 اردیبهشت، هنوز برای تعداد زیادی از این داوطلبان حوزه امتحان مشخص نشده است. از سوی دیگر برخی از حوزه‌های امتحانات نهایی خرداد به تجهیزات لازم همچون دستگاه تکثیر یا دوربین مدار بسته مجهز نشده‌اند.

آیا نمی‌توان ترمیم نمرات امتحانات نهایی را علاوه بر نوبت خرداد در امتحانات دی ماه هم فراهم کرد تا حجم داوطلبان متقاضی در امتحانات خرداد ماه کاهش یابد.

با توجه به مشکلات موجود، اگر تا دو روز آینده، وضعیت ثبات پیدا نکند احتمال لغو امتحانات بعدی هم محتمل است و تأخیر در فرایند امتحانات نهایی منجر به تأخیر در اعلام نتایج کنکور می‌شود. البته بررسی سامانه آموزش و پرورش نشان می‌دهد از صبح امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403، سامانه بدون اخلال در حال فعالیت است و امکان دریافت کارت امتحانات نهایی برای داوطلبان میسر است.

بیشترین مشکل برای داوطلبان ترمیم نمرات

طبق بررسی خبرنگار تسنیم تا به امروز بیش از 900 هزار نفر از دانش‌آموزان کارت شرکت در امتحانات نهایی را دریافت کرده‌اند و بیشترین مشکل مربوط به داوطلبانی است که برای ترمیم نمرات ثبت‌نام کرده‌اند و احتمالاً از امروز سایت my.medu.ir برای دریافت کارت امتحانات شرایط ثابتی پیدا می‌کند.

دلیل مشکلات هم این بود که یکباره یک میلیون و 800 هزار دیتا را در سامانه قرار دادند و سرورها سنگین شد؛ در حالی‌که باید سرورها تقویت و فرایند توزیع کارت زودتر آغاز می‌شد.

اما مهمترین بخش از چالش‌ پیش آمده را باید سرگردانی والدین و دانش‌آموزان دانست در حالی‌که در ساعات باقی مانده تا امتحانات نهایی، دانش‌آموزان باید بدون استرس سرگرم مطالعه دروس باشند اما وضعیت پیش آمده باعث استرس بسیار آنها و سرگردانی والدین در مناطق آموزش و پرورش شد.

سرگردانی والدین در مناطق و وزارتخانه

پدری که برای دریافت کارت شرکت در آزمون فرزند خود که سال گذشته دانش‌آموز بود و امسال برای ترمیم نمرات متقاضی شده است، به وزارت آموزش و پرورش مراجعه کرده، می‌گوید: «از ساعت 7 صبح تا 13:30 در آموزش و پرورش منطقه دو بودم و در نهایت نتوانستند کارت امتحانات را به ما تحویل بدهند.

ساعت 14:30 به وزارت آموزش و پرورش مراجعه کردم و تا ساعت 19 که آنجا بودم، صدها نفر از والدین آمدند و رفتند در نهایت پس از ساعت‌ها انتظار موفق به دریافت کارت امتحانات نهایی فرزندم شدم.

به گفته او، تمام افراد مراجعه‌کننده، داوطلبان ترمیم نمرات بودند و مشکل همه نداشتن کارت نبود. برای برخی کارت صادر شده بود اما حوزه امتحان را به جای تهران شهر رشت تعیین کرده بودند. متأسفانه مسئولان پاسخ درستی نمی‌دهند. باید یک نفر از مسئولان وزارت آموزش و پرورش بیاید و به طور شفاف به شهروندان اعلام کند که دلیل این افتضاح مدیریتی چیست. داوطلب کنکور برای هر یک ساعت خود برنامه‌ریزی دارد اما وضعیت ایجاد شده، بسیاری از دانش‌آموزان و داوطلبان را نگران کرده است. مگر شب امتحان کارت صادر می‌کنند؟ چرا فرآیند صدور کارت امتحانات را چندین هفته زودتر آغاز نکردند؟»

تونل وحشت امتحانات نهایی برای دانش‌آموزان

مادری که فرزندش امسال در پایه دوازدهم داوطلب امتحانات نهایی است، با انتقاد از وضعیت صدور کارت امتحانات نهایی و درگیر کردن دانش‌آموزان با استرس دریافت کارت آزمون در کنار استرس امتحانات نهایی می‌گوید: آموزش و پرورش اعلام کرده است، بدون کارت آزمون و با شناسنامه عکسدار در امتحان حضور یابید از کجا معلوم است که دقت لازم شود و به ویژه در شهرهای کوچک، افراد دیگری به جای داوطلب در امتحان نهایی حاضر نشوند؟ آیا در چنین شرایطی می‌توان مدعی تأمین امنیت امتحانات نهایی بود؟

نگرانی از تکرار مشکلات در تصحیح اوراق امتحانات نهایی

در گذشته دانش‌آموزان فقط باید در کنکور شرکت می‌کردند اما هم اکنون دانش‌آموز 15 ساله از پایه دهم درگیر استرس کنکور است و باید به مدت سه سال استرس امتحانات نهایی و پس از آن کنکور را تجربه کند؛ آن هم در شرایطی که بازه زمانی امتحانات نهایی بسیار طولانی و یک ماه است.

به گفته او، در شرایطی که قرار بود کنکور تضعیف شود نه تنها این اتفاق نیفتاد و سهم 50 درصدی کنکور پابرجاست، سه سال امتحانات نهایی هم به آن اضافه شد و یک تونل وحشت برای دانش‌آموزان ایجاد کردند. این دانش‌آموزان قطعاً به لحاظ روانی آسیب‌های بسیاری خواهند دید که در آینده جامعه آن را احساس خواهد کرد. تصحیح اوراق امتحانات نهایی هم معضل دیگری است؛ این حجم از برگه‌های امتحانات را چگونه می‌خواهند تصحیح کنند؟

شوکه شدن معلمان و دانش‌آموزان با سؤالات امتحان علوم پایه نهم

 امسال امتحانات نهایی دانش‌آموزان در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در حال برگزاری است. در کنار این موضوع برای نخستین بار دانش‌آموزان پایه نهم نیز در سه درس علوم، ریاضی و ادبیات در امتحانات هماهنگ کشوری شرکت می‌کنند.

روز یکشنبه 6 خرداد امتحانات هماهنگ کشوری پایه نهم برای درس علوم برگزار شد اما دشواری سؤالات ارائه شده نه تنها دانش‌آموزان که اینبار معلمان را هم شوکه کرد!

شوکه شدن دانش‌آموزان با امتحان علوم

دشواری سؤالات علوم تا جایی بود که برخی معلمان از شوکه شدن دانش‌آموزان در حین جلسه امتحان سخن می‌گویند.

به نظر می‌رسد عملکرد ضعیف دانش‌آموزان ایرانی در آزمون‌های بین المللی تیمز و پرلز و سطح پایین نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی حداقل در بازه زمانی 5 سال اخیر مسؤلان وزارت آموزش و پرورش را برآن داشته تا با تغییر رویکرد و طراحی امتحانات هماهنگ در پایان هر دوره تحصیلی به دنبال محک سطح علمی دانش‌آموزان باشند.

پس‌لرزه‌های امتحانات نهایی

از سوی دیگر پس‌لرزه‌های برگزاری امتحانات نهایی در سه پایه دوره متوسطه دوم، دانش‌آموزان پایه نهم را هم درگیر کرده است و آنها برای آشنایی با سؤالات امتحانات نهایی پایه دهم، سطح دشوارتری از سؤالات را در امتحانات هماهنگ کشوری پایه نهم تجربه می‌کنند.

مشکلات گزارش شده از نحوه برگزاری آزمون‌ها

 برگزاری امتحانات نهایی یک هفته به تعویق افتاد و بازهم شاهد مشکلات متعدد از جمله موارد زیر می باشیم:

۱- ایجاد سامانه های متعدد مثل سامانه فاینال جدید و سامانه سوال در حالی که نه تنها همه امور مربوطه در یکی از سامانه ها قابل انجام می باشد بلکه در سامانه فاینال قدیم نیز بدون هیچ مشکلی انجام می گرفت. حال سوال اینجاست منافع تغییر و ایجاد سامانه های مختلف برای چه کسانی می باشد؟

۲- وزارت متبوع طی پیام فوری دیشب اعلام کرد که همه عوامل حوزه های اجرا از ساعت ۱۰ صبح امروز جمعه در حوزه حضور داشته باشند و همه اقلام مورد نیاز قابل بهره برداری از سامانه ها می باشد ولی تا این لحظه:

الف) امکان دریافت آلبوم عکس وجود ندارد چون عکس دانش آموزان بارگذاری نشده است.

ب) برای چندمین بار به دانش آموزان اعلام کردند کارت ورود به جلسه جدید را دریافت‌ کنند ولی از دیشب تا الان دو مدل کارت ورود به جلسه برای دانش آموزان نمایش داده می شود که باعث نگرانی دانش آموزان و اولیای محترم و همچنین بلاتکلیفی مدارس شده است.

ج) مجدد اعلام کردند کارت ورود به جلسه را حوزه های اجرا دریافت کرده و در اختیار دانش آموزان قرار دهند ولی در هیچ بستری این امکان برای حوزه ها ایجاد نشده است.

د) آمار پاسخبرگ ها با آمار دانش آموزان در آلبوم مغایرت دارد و معلوم نیست کدام یک درست است!

ه) نرم افزار بازگشایی سوالات تا روز سه شنبه سه بار نصب شده بود ولی بازهم امروز دو ورژن دیگر برای نصب بارگذاری شده است که حوزه های اجرا از این وضعیت به ستوه آمده اند.

و) با وجود اینکه فردا اولین روز آزمون هست و‌ طبق آیین نامه وزارتی حداکثر سه ساعت بعد از پایان آزمون پاسخبرگ ها باید اسکن، بارگذاری و ارسال شود تاکنون نه نرم افزاری معرفی شده، نه بستری فراهم شده و نه آموزشی به عوامل محترم داده شده است.

چیزی که قابل تامل می باشد این است که تاوان این همه بی نظمی و بی کفایتی را چه کسی باید پرداخت کند؟

از خردادماه ۱۴۰۲ که این مشکلات نمایان شد و تاثیر مستقیم بر سرنوشت دانش آموزان گذاشت آیا تغییری در سطح کلان صورت گرفت که امروز مانع از مشکلات مضاعف و آبروریزی در سطح بین المللی شود؟

آیا بانیان وضع موجود از مصونیت فراقانونی برخوردار هستند که به هیچ نهادی پاسخگو نبوده و با وجود ایجاد نارضایتی چندبرابری در میان مردم بازهم پست های مدیریتی خود را حفظ کرده و حتی در اندیشه ارتقا می باشند؟

کارت نهایی هنوز هم نهایی نشده است؟

آقای صحرایی نگویید که خبر ندارید هنوز پروسه ی ساده کارت امتحانات نهایی پایان نیافته است و دانش آموزانی که اضطراب لو رفتن سوالات را داشتند در گام اول هنوز بعضی از آنها کارت ورود به جلسه را دریافت نکرده اند.

کارت ورود به جلسه  تا به این لحظه سه بار تغییر کرده است، بار آخر دیشب کارت ها به روز رسانی شد .قبلا  اعلام کرده بودند شماره صندلی تعییر نخواهد کرد و دانش آموزان با همان کارت قبلی در جلسه حاضر شوند اما شب گذشته این تغییر بدون هیچ اطلاع رسانی به دانش آموزان انجام شد.

آقای صحرایی فردا سرزده و بدون هیچ هماهنگی در یکی از حوزه های آزمون حاضر شوید و کلاهتان را قاضی کنید که آیا برای ماندن سیاح و زارعی باید تعلل کنید. امنیت آزمون را هم به این افراد سپرده اید؟!

سایت خبری اعتماد آنلاین نیز روایتی دردناک از شرایط برگزاری امتحانات منتشر کرده است که در ذیل می‌خوانید: 

 

«تاثیر معدل یا تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور نظام جدید برای تمامی داوطلبان گروه‌های ریاضی، تجربی و انسانی به میزان ۵۰‌درصد قطعی است. منظور از سوابق تحصیلی، معدل کتبی داوطلب است که با توجه به نمرات امتحانات نهایی محاسبه می‌شود. این تاثیر 50 درصدی هم در کنکور اردیبهشت و هم در کنکور تیر‌ماه ۱۴۰۳ اعمال می‌شود.»

به گزارش اعتماد، این آخرین خبری است که از قانون جدید تاثیر سه سال آخر دبیرستان بر کنکور به چشم می‌خورد؛ مساله‌ای که از خانواده‌ها تا بچه‌ها همه را ناراضی و شاکی کرده. از نگاه آنها این قانون جدید بسیار ناقص است و حق بچه‌ها پایمال می‌شود. امتحانات نهایی امسال از اول خرداد شروع شده و تا آخر ماه هم ادامه دارد. پایه‌های دهم و یازدهم روزهای زوج امتحان می‌دهند و پایه دوازدهم روزهای فرد. عربی؛ اولین امتحان بچه‌ها بود و گویا بی‌نظم‌ترین امتحان تا امروز محسوب می‌شد.

خانواده‌ها و دانش‌آموزان از روند برگزاری ناراضی‌اند و می‌گویند حق بچه‌های‌مان دارد نادیده گرفته می‌شود. آنطور که از این قانون پیداست، نمرات درس‌های سه پایه در امتحان نهایی به شکل مستقیم بر تراز کنکور تاثیر می‌گذارد. غیر از بحث تاثیرگذاری نمرات بر کنکور که خود یک مثنوی هفتاد من است، بحث تقلب در امتحانات نهایی بچه‌ها مطرح است. تاثیر این مساله بر کنکور، قطعا بسیار بیشتر از نحوه برگزاری است و البته به نوعی با آن در پیوند هم هست. علی یوسفی؛ دانشجوست و عضو پویش هم‌اندیشی تغییرات کنکور که اعضای آن در پی مذاکره با تصمیم‌گیران در خصوص لغو تاثیرپذیری کنکور از سه سال آخر دبیرستان هستند.

آغاز امتحانات نهایی مدارس شهریور از هفته آینده

سؤالات دشوار امتحانات نهایی صدای معلمان را هم درآورد؛ آموزش و پرورش: اطلاع داده بودیم! او در خصوص نحوه برگزاری امتحان عربی که اولین امتحان بود، به «اعتماد» گفت: «در حوزه‌های شهرهای مختلف شاهد این بودیم که بی‌نظمی در سطح وسیعی در برگزاری اولین امتحان هماهنگ نهایی پایه دوازدهم بوده است. مثلا در ناحیه ... اصفهان شاهد این بودیم که امتحان به جای اینکه ساعت 30: 7 شروع شود، 15: 9 شروع شده. در منطقه ... تهران شاهد این بودیم که امتحان ساعت 8 و نیم شروع شده. این در حالی است که سوالات به همراه پاسخ‌های‌شان ساعت 55: 7 در کانال تلگرامی که سوالات را می‌گذارد، منتشر شده. برخی حوزه‌های امتحانی هم بچه‌ها را بعد از ساعت 30: 7به حوزه‌ها راه داده‌اند و این خودش شائبه تقلب را به همراه دارد.» اما مشکلات به همین جا ختم نمی‌شود، سطح بی‌نظمی در برگزاری امتحانات بالاتر از این حرف‌ها بوده؛ کارت ورود به جلسه دانش‌آموزان هم با مشکلات عدیده‌ای توزیع شده است.

«کارت ورود به جلسه در چهار الی پنج مرحله توزیع شده. کارت‌ها شماره صندلی مشخصی نداشتند و اگر داشتند خیلی‌های‌شان اشتباه بودند. حتی حوزه‌هایی داشتیم که قبل از شروع امتحان، پایه‌های دهم و یازدهم را به صف کردند، دانه دانه اسامی را خواندند تا دانش‌آموزان رفتند سر صندلی‌های‌شان.» اینها را یوسفی اضافه می‌کند. مشکل بعدی بحث انتظامات امتحانات بود. «حوزه‌ها به لحاظ مراقبتی و گشتن وسایل بچه‌ها و دستگاه‌های راکت مشکل داشتند.

یکسری از حوزه‌ها رعایت می‌کردند و بازرسی بدنی را خوب انجام می‌دادند، اما یکسری حوزه‌ها از تایم ورود گذشته شده بود و بدون بازرسی بدنی یا استفاده از راکت، بچه‌ها را می‌فرستادند.» کانال‌های لو دادن سوالات هم که به قدری زیادند و در دسترس که با ساده‌ترین سرچ در تلگرام می‌توانید به همه‌شان دسترسی داشته باشید. به قول مادر یکی دانش‌آموزان، کافی است عبارت «خرید و فروش سوالات نهایی» را سرچ کنید، همه کانال‌ها برای‌تان بالا می‌آید.

امتحان‌ مشورتی‌ بود

مشکل بعدی امتحانات نهایی تایمی بود که به خاطر بی‌نظمی در آغاز جلسه، از دانش‌آموزان دریغ شده بود. بر اساس گفته‌های یوسفی، یکسری از حوزه‌ها که به جای 30: 7 امتحان را دیر شروع کرده بودند، امتحان 80 دقیقه‌ای را 50 یا 60 دقیقه‌ای برگزار کردند و تاکید داشتند باید سر تایم خودش تمام شود و برگه‌ها را جمع کردند. این ناقض حقوق دانش‌آموزان است که بین 20 تا 30 دقیقه از وقت واقعی جلسه از آنها دریغ شد.

«مشکل دیگر عدم نظارت درست مراقبین در جلسه بود، انگار امتحان مشورتی بود. موقع تحویل اوراق، آنقدر همهمه می‌شد که دانش‌آموزی اگر می‌خواست، می‌توانست از این فرصت استفاده کند و از دوستانش کمک بگیرد و جواب را داخل پاسخنامه بنویسد. این مشکلات برای امتحان اول خیلی بد است. آموزش و پرورش یکسال وقت داشت خودش را برای برگزاری امتحانات آماده کند. 4 تا 5 بار توزیع کارت شد، آنقدر مشکل پیش آمد که در نهایت گفتند با هر کارتی که دارید وارد حوزه شوید، ما به شما کارت می‌دهیم.»

این مشکلات را یک طرف درنظر بگیرید، آنچه در ادامه می‌خوانید اما نشان از سردرگمی آموزش و پرورش و ناتوانی مسوولان این حوزه در برگزاری یک امتحان ساده سراسری است. «برگه عربی انسانی پایه دهم را اشتباها به‌جای عربی تجربی تکثیر و توزیع می‌کنند که بعد از گذشت زمان زیادی و با اعتراض دانش آموز ها متوجه مشکل شده و برگه ها را جمع آوری می‌کنند. » این دو خط خود به تنهایی نشان از گیجی برگزارکنندگان آزمون می‌دهد و نیازی به ارایه مستندات محکم‌تر برای ثابت کردن این قضیه نیست. یوسفی می‌گوید: «آقای زارعی؛ رییس سنجش آموزش و پرورش تاکید دارند تقلبی صورت نمی‌گیرد. می‌خواستم بگویم مصداقش وجود دارد؛ نمونه‌اش عکس واضحی از حوزه امتحان بیرون می آید و قطعا از همان طریق جواب دقیق سوالات هم به داخل حوزه ارسال می‌شود.

سازوکار سازمان سنجش به این شکل است که در آزمون سراسری چند دفترچه و پاسخنامه را طبق پروتکل ها در زمان مشخصی توزیع می‌کنند و قبل از توزیع دفترچه و پاسخنامه جدید ، دفترچه و پاسخنامه قبلی را جمع آوری می‌کنند و همچنین از داوطلبین مشکوک به تقلب نیز آزمون مجدد برای تایید صلاحیت داوطلب می‌گیرند .

امسال آموزش و پرورش هم برای تامین امنیت آزمون سازوکار سنجش را در پیش گرفته و اوراق امتحانی را در فاصله ۱۵ الی ۲۰ دقیقه پخش می‌کند که هم باعث بی نظمی شدید شده و هم سازوکار ناقصی هست چرا که در سازوکار سنجش دفترچه های قبلی و پاسخنامه های آن قبل از توزیع دفترچه بعدی جمع آوری می‌شوند اما در امتحانات نهایی به این شکل نیست و فقط اوراق را تکثیر و پخش می‌کنند . اما برای آزمون تایید صلاحیت اگر دانش آموزی بنا به هر دلیلی نمره ۱۵ یا ۱۶ یا کمتر دریافت کند و اگر در آزمون دیگری موفق به کسب نمره بهتر یعنی ۱۹ یا ۲۰ شود به احتمال زیاد طبق گفته های مدیران آموزش و پرورش آزمون مجددی از این دانش آموز برای تایید صلاحیت نمره در آزمونی که نمره بالایی دریافت کرده گرفته می‌شود .

پس همه اینها نشان می‌دهد تقلبی صورت می‌گیرد که این سازو کارها را برایش درنظر گرفته‌اند. وقتی پای سرنوشت بچه‌ها در میان است و قرار است ارزیابی به این سه سال مربوط باشد، باید نیم نمره، 25 صدم هم مهم باشد. طرف ممکن است از پزشکی به پرستاری یا برعکس برسد. ما در این پویش دو سال و نیم است اینها را پیگیر هستیم، دست‌اندرکاران اعتنایی نمی‌کنند.» تصحیح برگه‌ها هم ورقی دیگر است از این داستان طولانی. «قرار بود تصحیح همه برگه‌ها الکترونیکی باشد و با مانیتور. طوری که مصحح نداند برگه کدام دانش‌آموز را تصحیح می‌کند، رندوم باشد. یک سال این اتفاق افتاد، امسال گفتند حجم برگه‌ها بالاست ما تصحیح ملی می‌کنیم. ما نمی‌دانیم تصحیح ملی یعنی چه. معلوم نیست می‌خواهند دستی تصحیح کنند یا چه.»

اگر سرما بخورم، دانشگاه را از دست می‌دهم

«من کلاس دوازدهم هستم، اگر سر یکی از امتحانات سرما بخورم و نتوانم درست درس بخوانم، ممکن است نتوانم به دانشگاه بروم.» این جمله یکی از بچه‌هاست. دانش‌آموز پسری که پایه دوازدهم است. مشهدی است و از نحوه برگزاری امتحانات دل خوشی ندارد. «آنقدر فاصله میزهای‌مان کم بود و بهم نزدیک نشسته بودیم که سروصدای بچه‌های دیگر نمی‌گذاشت تمرکز داشته باشم. در یک سالن اجتماعات با 150 دانش‌آموز، فقط 3 تا 4 مراقب بودند. آنها هم از چیزی مراقبت نمی‌کردند، اصلا از کسی به خاطر تقلب برگه نگرفتند.

من به چشم خودم دیدم داشتند تقلب می‌کردند. امتحان عربی، امتحان اول‌مان بود. به جای ساعت 30: 7 امتحان ساعت 30: 8 شروع شد. یکی از دوستانم تقلب کرده بود، استرس داشت که مراقب ندیده باشد و امتحانش را صفر رد کنند، به مراقب گفته بود از روی برگه دوستم نگاه کردم که سوالات را چک کنم، ببینم سوالات او هم مثل من است یا نه، اما مراقب گفته بود اشکال ندارد.» مادر همین دانش‌آموز هم در تکمیل صحبت‌های پسرش می‌گوید: «پسرم امروز گفت مامان فکر کنم سرما خوردم.

چنان استرسی گرفته که اگر بیفتد چه اتفاقی برای کنکورش می‌افتد و چه بلایی سر تراز کنکورش می‌آید. حالا بچه من می‌گوید شیمی را 19 و نیم می‌شوم، این نیم نمره هم برای او استرس‌زاست، چون کلی در ترازش تاثیر دارد. انگار بچه‌ها از پایه دهم تا دوازدهم هر سال کنکور دارند. بچه من به هیچ عنوانی نباید مریض شود، از فک و فامیل نباید کسی بمیرد که استرس نگیرد و امتحانی را جا نماند. پایه دهم یکماه، پایه یازدهم یکماه و پایه دوزادهم سه ماه استرس می‌کشند؛ از اردیبهشت تا خرداد و تیر که نوبت دوم کنکورشان است.»

گزارش از محمد جهاد 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بازگشت حجاج جمهوری اسلامی ایران به کشور آغاز شد
علیرضا بیرانوند پشیمان شد
پایتخت ۷ کلید خورد ؛ خاطرات خوش این سریال تکرار می‌شود؟
واکنش آمریکا به اقدام کانادا علیه سپاه پاسداران
عامل پرتاب شی آتش‌زا به ستاد انتخاباتی جلیلی دستگیر شد
هشدار؛ رگبار شدید در ۷ استان کشور
واکنش دولت به اظهارات مسعود پزشکیان درباره نرخ فقر
در اصلاح‌طلبان سیاست رفاقتی و محفلی حاکم است/ اصلاحات رفتار حزبی را از احزاب سلب کرده است
تشخیص سرطان با هوش مصنوعی
واکنش آمریکا به صحبت‌های پوتین
تلفات و خسارات سنگین طوفان آلبرتو بر مکزیک
ژاپن ۱۱ فرد و ۴۱ شرکت روسی را تحریم کرد
توجه ویژه به آموزش عالی همانند دولت سیزدهم باید ادامه یابد
قیمت نفت روند صعودی گرفت
برگزاری همزمان آزمون نهایی مدارس داخل و خارج از کشور برای نخستین بار
۳راهکار برای حمایت از بورس
شست و شوی گنبد مطهر امام‌رضا علیه السلام +فیلم
واکنش پوتین به ارسال سلاح از کره جنوبی به اوکراین
اهواز گرم‌ترین مرکز استان ایران؛ رگبار و رعد و برق در این مناطق
شرط من برای بازگشت به استقلال؛ تیم را برای قهرمانی ببندید!
بازیکن کلیدی سپاهان از این تیم خداحافظی کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top